Hoe kan ik afgeschreven activa overzetten naar privé?

Ik zou graag een aanhanger van zakelijk naar privé willen brengen.
De aanhanger is al geheel afgeschreven op de balans. Moet ik dan nog belasting betalen of documenten opstellen etc?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Is afhankelijk van het totaalgewicht (ledig gewicht + laadvermogen).
Als dit minder is dan 750 kg., dan heeft de aanhanger geen eigen kenteken en is hij vrij overdraagbaar. Als hij zwaarder is, da heeft hij een eigen kenteken, en dan zal dat overgeschreven moeten worden (op naam zetten).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hij is zwaarder dan 750 kg en heeft eigen kenteken, maar moet je dan nog een x bedrag betalen aan je eigen onderneming?
Fiscaal mag dat niet. Je hebt de aanhanger aangemerkt als zakelijk vermogen. Op deze keuze mag je, behalve onder bijzondere omstandigheden, niet terugkomen.
Uitspraak Hoge Raad 20 juni 1956, nr 12795 BNB 1956/245 en Hoge Raad 26 november 1986 nr 24298 BNB 1987/26: De belastingplichtige kan op een eenmaal gemaakte keuze niet meer terugkomen zodra de aanslag over het jaar van aankoop of een daaropvolgende jaar onherroepelijk vaststaat. Dat is waarschijnlijk bij jou het geval. Dus het mag niet.